Informace a konzultace k obsahu
Technické informace
Rozsah spolupráce: závisí na pracovníkovi. Jednotkou spolupráce je vždy dvojice hodin (1+1),
a to samostatné přípravy (1 hodina) a online individuální konzultace
k samostatné přípravě (1 hodina). Na počátku spolupráce je realizována vstupní
konzultace (30-60 minut). Minimální spolupráce = jedna dvouhodinovka měsíčně,
optimálně dvě dvouhodinovky. Termíny konzultací si plánuje pracovník.
Forma spolupráce: na základě DPP, hodinová sazba = 300-1200 Kč (mínus 15% daň). Veškeré
komunikace a spolupráce probíhají online, a to přes tým SIMPAKT na platformě
Teams. Fáze spolupráce: (a) komentáře a pilotní aplikace
k obsahu metodik zjišťování (do konce roku 2022), (b) rozšířená aplikace
zjišťování a využití datových výstupů v praxi služby (do konce projektu,
tj. květen 2023).
Podmínky spolupráce
Kvalifikační: projekt je určen pro sociální pracovníky s profesní praxí ze
služeb prevence, kteří dobře znají charakteristiky znevýhodnění svých
klientů a používané nástroje jejich podpory. Dostatečná praxe a znalosti
jsou nezbytné, aby spolupráce byla pro pracovníka minimálně náročná a co nejvíce
přínosná.
Obsahové: druhou podmínkou je soulad způsobu myšlení a hodnotové orientace s
principy a cíli projektu a bytostný zájem o jejich dosažení ve vlastní praxi.
Projekt klade důraz na měřitelný přínos (impakt) sociální
služby jako měřítko její kvality v kontextu humanisticky
zaměřené podpory změny.
Metodika SIMPAKT
Cílem projektu je vytvoření a ověření metodiky, která umožní sociálním
službám prevence sbírat data jednotným způsobem a následně srovnávat
vlastní charakteristiky se zvoleným benchmarkem ostatních
služeb. Hodnota vytvářená sociální službou je tak zhmotněna a
objektivizována.
Metodika SIMPAKT má dvě části: (1) charakteristiky znevýhodnění klientů
sociální služby a jejich řešení (účinnost změny), (2) organizační charakteristiky pracovníka/
služby (kontext účinnosti). Metodika je průběžně aktualizována na základě
konzultací s uživateli. Pracovníci se na individuálních konzultacích
vyjadřují k obsahu metodiky a provádějí pilotní
aplikaci (tj. vyplnění požadovanými údaji).
Metodika znevýhodnění
Metodika znevýhodnění zahrnuje věcné domény: životní
kompetence, zdraví, hospodaření, produktivní uplatnění, bydlení, rodina/vztahy,
dále průřezové domény (kde zjišťujeme hlavně motivace a
připravenost klientů ke změně, resp. překážky této změny). Výstupy zahrnují
především hodnocení účinnosti prováděných intervencí ve vztahu
k zátěži (znevýhodnění) klientů a vynaloženým zdrojům.
Využití výstupů
Analytické výstupy lze využít vnitřně – tedy
k hodnocení účinnosti intervencí a kvality organizačních charakteristik
(jak jsme na tom) ve srovnání s benchmarkem (potenciálem účinnosti). Při
aktualizaci zjišťování lze sledovat také vývoj v čase (jak se
vyvíjíme).
Dále lze výstupy využít navenek – ke komunikaci
s vnějšími aktéry, zejména při argumentaci přínosu služby pro klienty,
tedy řešení jejich znevýhodnění. V rámci projektu zapojujeme také úředníky
regionální správy, abychom jim poskytli argumenty pro podporu těch
sociálních služeb prevence, které vytvářejí větší přínos oproti ostatním.
Podpora vzdělávání
Vedle honorované odborné a administrativní práce podporujeme rovněž vzdělávání členů
týmu. Podpora zahrnuje kurzy motivačních rozhovorů (termíny jsou již vyhlášeny
pro Prahu a Frýdek-Místek) a kognitivně behaviourální terapie. Obsah vzdělávání
souzní s důrazem na hlubokou změnu, což je změna chování klientů takovým
způsobem, aby se v budoucnu nedostávali do problémů (nebo alespoň s menší
intenzitou), s nimiž nyní do sociální služby přicházejí.
Konzultace/dotazy ke spolupráci: možno domluvit mailem nebo telefonicky. Zahájení spolupráce ideálně v srpnu/září 2022.